Bed Time Yoga

Wil je dat Bedtijd geen strijd meer is. Je kunt een nieuwe routine gaan proberen “Yoga voor het slapengaan”. Yoga houdingen zorgen ervoor dat kinderen kalmeren en hun lichaam voorbereiden om te slapen.

Yoga fungeert als een overgang tussen speeltijd ’s avonds en bedtijd. Zet zachte muziek aan waar de kinderen naar kunnen luisteren terwijl ze van pose naar pose gaan.                                          

We beginnen met enkele staande houdingen om hun energieniveau verlaagd en gefocust te krijgen. Hieronder staan ​​enkele voorbeelden van yoga houdingen die worden gedaan terwijl je staat. Wanneer kinderen yogahoudingen doen, geef ze dan de vrijheid om de pose zelf te proberen en maak je geen zorgen over het perfect krijgen van elke pose. Zorg ervoor dat hun vorm goed is, zodat ze de spieren niet belasten. Houd elke pose enkele seconden vast, zodat kinderen tijd hebben om zich te concentreren.

Oefening 1 Raket

Rekken en strekken om op je adem te letten

  • Ga rechtop staan en let eens goed op hoe je ademt.
  • Ga dan in een spreidstand staan en reik met je rechterhand naar de sterren.
  • Zet je linkerhand op je onderrug.
  • Adem rustig door.
  • Doe dit nog een keer, maar dan met je andere arm.

Oefening 2 Krijger

Om flexibel te blijven en je ademhaling te verbeteren

  • Ga rechtop staan.
  • Zet met je rechtervoet een grote stap naar achteren.
  • Hou je voeten plat op de grond; Je linkervoet wijst naar voren en je rechtervoet naar buiten.
  • Buig je linkerknie.
  • Strek je armen boven je hoofd. Je handpalmen wijzen naar elkaar maar raken elkaar niet.
  • Hou deze krijgershouding 15-30 tellen vast. Adem ondertussen rusting in en uit.
  • Doe dit nog een keer maar nu de andere kant op.

Oefening 3: Schommel stoel.

Om te rekken en strekken en je rustig te voelen

  • Ga op je rug liggen.
  • Laat je voetzolen naar het plafond wijzen.
  • Pak met je handen de binnenkant van je voeten vast.
  • Trek je voeten nu iets naar je toe en schommel zachtjes van voor naar achter.
  • Adem rustig in en uit en blijf een minuut lekker schommelen.

Oefening 4: De letter L

Om tot rust te komen en je bloed goed te laten doorstromen.

  • Ga op je rug liggen en schuif je billen tegen een muur aan.
  • Til je benen omhoog en leg ze tegen de muur.
  • Je vormt nu de letter “L”.
  • Adem rustig in en uit
  • Blijf lekker een paar minuten liggen en let op je ademhaling.

Oefening 5: Kind

Om rust in je lichaam te krijgen en je ademhaling goed te voelen.

  • Ga op je knieën zitten, met je billen op je hielen.
  • Buig dan voorover tot je voorhoofd de grond raakt. Je ligt opgevouwen als een kindje in de buik.
  • Leg je armen met de handpalmen omhoog langs je lichaam op de grond.
  • Adem rustig in en uit en blijf lekker een paar minuten liggen.

Oefening 6: Lotus

Om helemaal tot rust te komen.

  • Ga zitten met beide benen voor je uitgestrekt.
  • Zet je rechtervoetzool tegen de binnenkant van je linkerbovenbeen.
  • Vouw je linkerbeen over je rechterbeen, zodat je voetzool de binnenkant van je rechterbovenbeen raakt en je benen samen een lotusbloem vormen.
  • Ga zo recht mogelijk zitten en let op je ademhaling. ( door de  neus in en mond uit ademen)
  • Blijf in deze houding enkele minuten zitten en ontspan

Maak je yoga routine voor het slapengaan compleet met zachte muziek. Dit kan kinderen helpen om voor het slapengaan te kalmeren terwijl ze in relaxte houding zitten.

%d bloggers liken dit: