Bed Time Meditatie

Meditatie is het ervaren van totale rust en ontspanning. Voordelen zijn meer rust, minder spanning, betere concentratie en een goede nachtrust. Om goed te functioneren gedurende de dag is een goede nachtrust heel belangrijk. Veel kinderen hebben moeite om in slaap te komen , hoewel ze moe zijn, omdat ze de vele prikkels van de dag nog niet goed hebben verwerkt. Kinderen groeien op in een steeds complexere wordende maatschappij met heel veel prikkels. Er komt continu een grote hoeveelheid informatie op kinderen af. Niet alleen via school en tv maar ook via internet , tablet , sociale media. De volgende meditaties bieden de mogelijkheid tot rust te komen zodat je makkelijker inslaapt. De indrukken van de dag worden verwerkt en de slaap is diep en verfrissend.

Ga lekker in je bed liggen zo als je jezelf het prettigs voelt. Doe je ogen lekker dicht. Als je dit liever nog niet doet focus je dan op een punt b.v. de lamp, een knuffel. Laat iemand voorlezen en luister goed naar wat verteld wordt

Meditatie 1: Kleurrijk bed

Je bed is heerlijk zacht, stel je voor dat je er helemaal in wegzinkt. Je voelt je rustig en kalm en ademt in door je neus en uit door je mond. Stel je voor dat jouw bed kan vliegen en wow je vliegt naar een fantasieland. Met een zachte landing kom je neer in een wei vol zachte bloemetjes. Er is een heel mooi gouden pad. Je hoort de vogels fluiten, de zon schijnt en er waait een zacht windje.

Heerlijk, adem nog eens diep in en uit. Dan hoor je in de verte water. Je loopt over het mooie gouden pad. Opeens sta je voor een kletterende waterval. Je gaat er naar toe en ziet onder de waterval een mooie brede richel om op te staan. Er ligt een handdoek met een briefje er op.  Je pakt het briefje en leest: “Ga lekker onder de waterval staan, het water is heerlijk en zorgt voor een fijne ontspanning”. Voorzichtig voel je aan het water. Het voelt heerlijk warm. Je besluit er onder te gaan staan. Je maakt je voeten eerst wat nat, daarna je handen en dan de rest van je lichaam. Je hoofd, je buik, je benen en dan je rug. Het lijkt wel of je huid zo zacht als een perzik wordt. Je wordt er erg blij van. Nog even genieten ( even pauze).

Even lekker diep in- en uit- ademen. Je gaat terug over het gouden pad. Terug naar de bloemenweide. Het ruikt zo lekker. Er waait een zacht windje door je haren en een lekker zonnetje schijnt op je gezicht. Je zweeft weer terug naar je eigen bedje. Je rekt je uit en geeuwt er bij. Jouw bedje ruikt ook heerlijk en je kunt lekker gaan slapen.

Welterusten. ( geschreven door Liesbeth)

Meditatie 2: De regenboogglijbaan in de wolk:

Zorg dat je lekker ligt. Dan gaan we aftellen : 5-4-3-2-1-0. Doe je ogen maar zachtjes dicht.                 Stel je voor dat je recht voor je een grote wolk met veel kleuren erin ziet. Raak de wolk aan en voel hoe zacht die is. Hij lijkt wel van dons gemaakt. Je stapt in de wolk en zie “de wolk omhelst je” . Je krijgt een zachte warme knuffel.Samen zweef je omhoog. Het is een heel fijn gevoel. Je voelt het heen en weer wiegen van de wolk. Bij het zachte schommelen adem je een paar keer diep in en uit.

Neem de kleur groen , zoals die van gras, in gedachten. Zie de wolk veranderd van kleur.       Het geeft je een kalm en rustig gevoel. Leg je hand op je buik en adem diep in en uit.         Kijk de wolk krijgt een gouden randje. Dat geeft je een blij en fijn gevoel. Je voelt jezelf helemaal ontspannen. Net zo zacht als de wolk. Je voelt je veilig en lekker warm. Geniet van dit fijne moment Je bent kalm, blij, veilig en rustig. Hou dit fijne gevoel even vast. ( korte pauze).

Er komt een mooie, kleurige regenboog in de wolk. Je glijdt naar beneden op deze glijbaan langs 7 mooie kleuren. Je glijdt zo weer lekker in je zachte veilige bed. Aan het einde van deze fantasiereis wiebel je even met je handen en daarna even met je voeten. Je rekt je lekker uit. Ga nu lekker slapen in jouw eigen heerlijke bed.

Welterusten. ( geschreven door Liesbeth)

%d bloggers liken dit: