Ademhaling

Ademhaling:

Ademhalingsoefeningen voor kinderen zijn heel nuttig. Ze helpen om emoties beter te controleren. Oefeningen verbeteren ook om te focussen en zorgen er voor dat ze zich meer ontspannen voelen. Iedereen weet natuurlijk hoe je moet ademhalen maar doen we het op de juiste manier? Vaak doen we het niet op goede manier en gebruiken we niet de hele longcapaciteit. Dit kan zich vertalen in vermoeidheid, hoofdpijn, stress en kinderen kunnen angsten opbouwen in het lichaam. We vergeten vaak dat we ook een sluitspier hebben en oefeningen kunnen die optimaliseren. Wanneer een kind geboren wordt ademt dit precies zoals het moet. Diep en met gebruik van de sluitspier. Als we opgroeien verliezen we deze capaciteit geleidelijk, of dat nu ligt aan houding of levensstijl , maar het is een feit.

Om deze reden is het gebruiken van spelletjes goed  om kinderen te leren beter adem te halen , om de capaciteit te herstellen en de kwaliteit te verbeteren. Dit heeft weer een positief effect op de ontwikkeling van kinderen.

Het is de moeite waard het te proberen. Hou het wel een tijdje vol voor een goed resultaat. Er komt iedere dag een oefening bij. Kijk hoeveel keer je iedere oefening in 1 minuut kunt doen. De oefeningen moeten langzaam gedaan worden zodat je jouw lichaam leert kennen en kunt herkennen of je goed ademt. Als je alle oefeningen hebt geleerd kun je ze achter elkaar doen.

Bij alle oefeningen: Begin: Ga zitten en sluit je ogen. Leg je handen op je buik en adem normaal in en uit. Volg je adem aandachtig, laat de adem komen en verander hem niet. Ontspan je helemaal. Doe dit 1 minuut.

Oefening 1: Ballonnen opblazen.

Stel je voor dat je een grote ballon in je hand hebt. Ga recht op zitten, leg je handen op je buik. Neem een diep teug adem door je neus, hou dit even vast. Breng de ballon naar je mond , tuit je lippen en blaas deze gelijkmatig en langzaam op. Doe dit tot de ballon groot genoeg is.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is ballonnen.jpg

Oefening 2:

Slang Ga recht op zitten, leg je handen op je buik.  Neem een diep teug adem door je neus, hou dit 4 seconden vast. Je buik wordt dikker, laat de lucht ontsnappen door het geluid van een slang na te doen. Hard sissen dus. Houdt dit zo lang mogelijk vol.

Fotobehang Leuke slang • Pixers® - We leven om te veranderen

Oefening 3:

Olifant:

Ga staan met je voeten een klein beetje gespreid. Diep inademen door de neus. Doe alsof je armen de slurf van een olifant zijn. Til de slurf op. Houdt 4 seconden vast en bij het uitademen buig je een beetje zodat de slurf naar beneden komt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is olifant-2.jpg

Oefening 4 :

Leeuw

Ga zitten op handen en knieën. Diep ademen door de neus en maak je buik dikker. Uitademen door de mond en kijk hoe je buik leeg loopt, dan komt je rug een beetje omhoog en brul als een leeuw.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is leeuw.jpg

Oefening 5:
Zee
Ga rustig liggen, denk dat er een bootje op je buik ligt. Stel je voor dat je in en uitademt als de zee. Adem diep in door je neus en weer zachtjes uit door je mond. Adem als de golven, de golven komen en gaan. Je buik zijn de golven en het bootje gaat op en neer.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is zee.jpg

Einde: Volg je adem aandachtig, beweeg je vingers en tenen, strek je uit, open je ogen, maak contact.

%d bloggers liken dit: